Miniony rok pokazuje, że nadzór nad należnościami handlowymi okazał się być kluczowym obszarem zarządzania finansami przedsiębiorstw.
Co można zrobić lepiej, efektywniej, aby rozwijać sprzedaż ograniczając jednocześnie ryzyko opóźnień w płatnościach od kontrahentów?
- Ubezpieczyć Należności i korzystać ze wsparcia Brokera,
- Nie ubezpieczać, wziąć ryzyko niewypłacalności na swoje barki, restrykcyjnie je weryfikować, szukać informacji, budować procedury kredytowe, kompletować dokumenty, monitorować, monitować, windykować, co tworzy szereg dodatkowych obowiązków, wymaga specjalistycznej i konsekwentnej obsługi oraz pochłania dużo czasu.
Co zatem zrobić?
Skorzystać z wyspecjalizowanego w obszarze zarządzania ryzykiem kredytowym specjalisty.
W którym momencie przedsiębiorca może skorzystać ze specjalisty?
- Kiedy zauważa, że Jego należności nie wyglądają „zdrowo”,
- Kiedy nie ma pomysłu na poprawę tej sytuacji,
- Kiedy nie ma wdrożonych odpowiednich procedur wspomagających,
- Kiedy pojawiają się nowe, wcześniej niewidoczne problemy a poradzenie sobie z nimi wymaga nowego spojrzenia, skorelowania z obecnym stanem,
- Kiedy nie ma ludzi do pracy,
- Kiedy ma ludzi, ale brakuje mu wyspecjalizowanej kadry,
- Kiedy ma polisę ubezpieczeniową, ale widać, że nie spełnia ona swojej roli,
- Kiedy planuje restrukturyzację obecnych procesów,
- Kiedy planuje wdrożyć nowe procedury i chciałby przygotować do tego zespół,
- Kiedy, …
W czym pomoże Specjalista – Credit Manager?
- Zapozna się z bieżącą sytuacją przedsiębiorstwa i przedstawi zainteresowanemu wnioski wraz z rekomendacjami do dalszych działań.
- Ustali zakres prac dla należności „zastanych”, oraz przedstawi rozwiązania dla należności przyszłych, stworzy harmonogram dalszych działań,
- Po akceptacji Klienta, rozpocznie prace przygotowawcze do dalszych działań, gdzie potrzebne będzie m.in. uruchomienie wymaganych dostępów do systemów finansowo-księgowych, ustalenie osób do kontaktu po stronie Klienta, szkolenie wdrożeniowe zakładające przedstawienie oczekiwanych rezultatów,
- Rozpocznie właściwą obsługę należności Klienta a w tym:
- Obsługę limitów kredytowych,
- Obsługę należności,
- Obsługę procesów ubezpieczeniowych.
- Będzie raportował okresowo zarówno zakres wykonanych prac, jak i bieżący stan należności Klienta.
Na obsługę należności składają się m.in.:
Obsługa limitów kredytowych:
- Ustalenie i wdrożenie polityki zarządzania ryzykiem kredytowym – procedura kredytowa,
- Zasady udzielania limitu kredytowego dla kontrahentów,
- Ustanawianie i rekomendacja wysokości optymalnych pułapów limitów kredytowych kontrahentów dla zespołu sprzedaży,
- Pozyskiwanie i analiza finansowa danych, moralności płatniczej kontrahentów, poszukiwanie możliwości zabezpieczenia ryzyka kredytowego,
- Zabezpieczanie ryzyka kredytowego kontrahentów, w tym współpraca z ubezpieczycielem i wykorzystanie jego procedur kredytowych.
Obsługa należności:
Kontrola należności obejmująca systematyczną analizę przeterminowań i stosowanie adekwatnych działań do ich wielkości, tj.:
- monitoring należności,
- wezwania do zapłaty,
- przygotowanie i skierowanie sprawy do postępowania windykacyjnego,
- przygotowanie dokumentacji i/lub ewentualne skierowanie sprawy do postępowania sądowego, czy komorniczego,
Powyższe wymaga stworzenia listy kontrahentów do obsługi, do której systematycznie dołączani będą kolejni odbiorcy, którzy pozyskają limit kredytowy,
- Systematyczna współpraca z firmami zewnętrznymi obsługującymi procesy windykacyjne, oraz wywiad gospodarczy.
Obsługa (kompleksowa) procesów ubezpieczeniowych:
- wnioskowanie o limity na kontrahentów nazwanych/nienazwanych,
- przenoszenie i zwiększanie limitów kredytowych, w tym także
- przejście z limitów automatycznych na limity „nazwane”
- kontrola terminów polisowych, w tym zgłaszanie obrotów do Ubezpieczenia na bazie udostępnionych raportów
- zlecanie spraw do windykacji,
- kompletowanie dokumentów,
- wnioskowanie o wypłatę odszkodowania,
- procedura zwrotu kosztów windykacji – jeśli dotyczy,
- dodatkowe czynności wymagane przy obsłudze polisy.
Dlaczego warto skorzystać z Credit Managera?
- Klient decyduje o kształcie umowy i zakresie prac do wykonania przez Credit Managera a przez to kontroluje koszt wynajęcia specjalisty w ustalonym okresie czasu i może planować kolejne wydatki,
- Klient otrzymuje kompetentnego specjalistę wyposażonego w narzędzia i wiedzę z dnia na dzień, bez żmudnych procesów rekrutacyjnych, wdrożeniowych, bez ryzyka, bez poślizgów,
- Klient otrzymuje cykliczne raporty z pracy Credit Managera, obserwuje ich postęp, ma wpływ na ewentualną modyfikację procesów, aby stale je optymalizować,
- Klient wysyła sygnał do partnerów, że korzysta z nowych narzędzi kontroli płatności – Ci zaczynają bardziej dbać o terminowość, zadłużenie się zmniejsza,
- Klient wiedząc o tym, że należności są w dobrych rękach – skupia się na rozwoju własnej oferty, polepszaniu jakości swoich usług i poszukiwaniu zdrowego biznesu.
Model współpracy:
- Doprecyzowanie zakresu czynności Credit Managera,
- Ustalenie kwoty okresowego wynagrodzenia za doprecyzowany zakres czynności,
- Podpisanie Umowy współpracy między stronami,
- Rozpoczęcie pracy Credit Managera w terminie określonym Umową,
- Uruchomienie dostępów do wszelkich, niezbędnych do pracy systemów wspierających przy zachowaniu należytego poziomu bezpieczeństwa wymiany informacji,
- Wykonywanie zakresu czynności zdefiniowanych umową, cykliczne spotkania podsumowujące zakres wykonanych prac, optymalizowanie bieżących procesów,
Credit Manager wykonuje swoje czynności w zdefiniowanym umową czasie, w godzinach 8:00 – 16:00. Czynności te wykonywane są z poziomu biura Credit Managera, bez konieczności organizowania dla niego miejsca pracy po stronie Klienta.
Serdecznie zapraszamy Państwa do współpracy. Bardzo chętnie odpowiemy na pytania.
Zespół RiskMan Services.